Het nieuwe werken

Ergonomie is het aanpassen van de omgeving aan de mens. Dit kan gaan van een product, een ruimte tot de werkplek. Je zal overal in het dagelijks leven wel elementen van ergonomie tegen komen, maar het is een begrip dat vooral vaak terugkomt in de werkomgeving. Het woord ergonomie is niet voor niets afgeleid van de Griekse woorden ‘ergon’ (werk) en ‘nomos’ (wet), of duidelijker gezegd, gezond en efficiënt werken.

Ergonomisch werken: een gouden kans

Mensen hebben vaak de neiging om te focussen op de negatieve factoren waarvoor ergonomisch werken wordt toegepast: de problemen die kunnen worden voorkomen door ergonomisch te werken. Maar medewerkers stimuleren om ergonomischer te werken, heeft ook een positief effect: ze presteren beter en gaan beter met elkaar overweg, omdat ze eerder werkgerelateerde zaken bespreken dan pijntjes en klachten.

Dit resulteert in minder ziekteverzuim en ernstige of chronische klachten, wat weer leidt tot een hogere efficiëntie en betere prestaties: werknemers blij, baas blij, belanghebbenden blij, iedereen blij!

Wat houdt ergonomisch werken in?

Ergonomisch werken betekent werken in een fysieke en mentale omgeving die is aangepast aan uw persoonlijke behoeftes en comfort. Als u ergonomisch werkt, zijn de instrumenten en ruimtes die u gebruikt zodanig afgestemd dat u uw taken zo efficiënt mogelijk kunt uitvoeren. En dat met minimale negatieve lange- en kortetermijneffecten op uw fysieke en mentale welzijn.

Dit betekent allereerst dat de objecten die u gebruikt om uw werk te doen, moeten worden aangepast. Maar dit betekent ook dat u uw gedrag gedurende de werkdag moet aanpassen. Laten we het meest bekende voorbeeld in een ontwikkelde economie nemen: bureauwerk.

Bureauwerk

Ons lichaam is simpelweg niet gebouwd om acht uur per dag in min of meer dezelfde houding te zitten, maar dit is wel wat er gebeurt als we de hele dag op onze computer werken. Om ergonomisch werken mogelijk te maken, zijn er verschillende ergonomische werkproducten ontwikkeld.

En dat is natuurlijk heel goed, maar zelfs met de optimale werkplekopstelling is urenlang in één houding zitten niet gezond. Veel onderzoekers stellen dat ons lichaam zichzelf na een tijdje zelfs gedeeltelijk uitschakelt. En dat is inderdaad zo slecht als het klinkt.

Om dit te voorkomen moeten we regelmatig bewegen, de meeste deskundigen raden dan ook aan om ieder uur te bewegen. ‘Bewegen’ kan van alles inhouden, waaronder opstaan en rondlopen of laagdrempelige oefeningen doen die de belangrijkste spiergroepen losmaken .

Onze Top 10 Tips voor ergonomisch werken

  • Sta op en loop rond: blijf niet de hele dag in dezelfde houding zitten, maar verander regelmatig van houding. Zo kunt u uw muis loslaten als u een document op uw scherm leest. Of u kunt opstaan en rondlopen als u telefoneert. Daarnaast zijn zit-stawerkplekken een goed idee, omdat ze snel hoger kunnen worden gezet zodat u even staand kunt werken, waarna ze weer omlaag kunnen worden gebracht zodat u zittend verder kunt. Deze positieverandering geeft u tevens een kleine energieprikkel, die ook nog eens die dip om elf uur ’s ochtends en vier uur ’s middags bestrijdt. Een ruimte waarin sommige mensen staand werken en anderen zittend heeft een dynamische sfeer en helpt iedereen onthouden dat ergonomisch werken belangrijk is.
  • Hang niet te ver voorover:  Ga nooit te ver voorover hangen! Zorg ervoor dat je computer en andere documenten dichtbij liggen. Het is niet goed wanneer je te ver moet reiken of scheef moet zitten om ergens bij te kunnen. Het is beter om je bureaustoel dichterbij te schuiven.
  • Blijf bewegen: zorg ervoor dat u buiten werktijd ook genoeg beweegt. U hoeft zichzelf niet af te matten in de sportschool: een half uur wandelen na het avondeten, traplopen in plaats van de lift nemen en een halte eerder uit de bus stappen dragen allemaal bij aan uw dagelijkse beweging. Tegenwoordig zijn er ook genoeg sport- en gezondheidsapps die u kunnen helpen door bijvoorbeeld uw aantal stappen te tellen en een realistisch doel op te stellen om dit aantal te verhogen.
  • Pauzeer op tijd: neem regelmatig korte pauzes waarbij u uw bureau verlaat. Integreer deze pauzes in uw werkritme door bijvoorbeeld even bij een collega langs te gaan in plaats van te e-mailen.
  • Gebruik ergonomische producten: probeer naast een ergonomische opstelling van bureau, stoel en monitorarm ook andere ergonomische producten, zoals een toetsenbord en een muis.
  • Luister naar uw lichaam:het klinkt misschien wat zweverig, maar met die kleine pijntjes en klachten probeert uw lichaam u iets te vertellen. Zoals iedere sportfysiotherapeut zal bevestigen, is de beste behandeling van klachten het voorkomen ervan. En als we de herhaalde inspanning waar ons lichaam iedere dag op kantoor mee te maken krijgt, vergelijken met de inspanning van topatleten is er niet eens zo veel verschil.
  • Luister naar uw geest: hetzelfde geldt voor luisteren naar uw geest. Enthousiasme, een ik-ga-ervoor-mentaliteit en uitdagende deadlines zijn elementen die ons werk leuk maken, maar er zijn grenzen. In de huidige concurrerende, prestatiegerichte cultuur zijn mensen soms bang dat het bespreken van stress of overuren overkomt als een teken van zwakte of ongeschiktheid, terwijl dat niet het geval is. Zoals bij fysieke klachten is het aanpakken of bespreken van stress en andere psychologische druk voordat er een probleem ontstaat juist de beste methode.
  • Drink genoeg water: net als topatleten, moeten we er allemaal voor zorgen dat we iedere dag genoeg water drinken. ‘Genoeg’ betekent niet per se eindeloos veel liters, zoals sommigen denken. Regelmatig wat slokjes water nemen is genoeg om gehydrateerd te blijven zodat u geen hoofdpijn of andere klachten krijgt.
  • Creëer een open werkcultuur: zorg ervoor dat het bespreken van fysieke klachten en symptomen acceptabel is. Als werknemers niet naar u komen met hun klachten, gaan ze ermee naar de huisarts als het waarschijnlijk al te laat is. En dat betekent weer dat ze ziek thuis zitten, omdat zowel werknemer als werkgever de symptomen te lang hebben genegeerd.
  • Maak ergonomisch werken een realiteit: brainstorm met collega’s over ergonomisch werken binnen het bedrijf. Bespreek en evalueer ideeën die kunnen worden uitgevoerd en stuur iedereen een schema voor de implementatie ervan.

Ontdek ons ergonomisch pakket

Ergonomisch pakket

 

 

Op zoek naar de perfecte ergonomische combinatie voor een verrassende prijs? Ontdek ons ergonomisch pakket, bestaande uit een Flexburo zit/sta bureau en een Everyis1 ergonomische bureaustoel.